Talk Radio (1988)
Σκηνοθέτης: Oliver Stone
Σενάριο: Eric Bogosian Oliver Stone Θεατρικό έργο: Eric Bogosian Tad Savinar Βιβλίο: Stephen Singular Πρωταγωνιστούν Eric Bogosian Μπάρι Σαμπλέιν Ellen Greene Έλεν Leslie Hope Λόρα John C. McGinley Στου Alec Baldwin Νταν Η ταινία βασίζεται στο θεατρικό έργο που έγραψαν οι Eric Bogosian και Tad Savinar, σχετικά με τη δολοφονία τού ραδιοερασιτέχνη δικηγόρου Alan Berg, ο οποίος σκοτώθηκε το 1984 για τις φιλελεύθερες απόψεις που εξέφραζε, από τα μέλη τής λευκής εθνικιστικής ομάδας The Order. Το θεατρικό έργο με τη σειρά του στηρίχθηκε στο βιβλίο τού Stephen Singular το οποίο είχε γράψει για τη ζωή και τη δολοφονία τού Alan Berg. |
Μια ταινία ορίων, ακραίων καταστάσεων με τρεις πρωταγωνιστές :
1. Τον ραδιοφωνικό παραγωγό και παρουσιαστή τής ζωντανής μεταμεσονύκτιας εκπομπής "Νυχτερινές Κουβέντες" τον Μπάρι Σαμπλέιν (Eric Bogosian). Ο Μπάρι είναι Εβραίος, ανοιχτόμυαλος, αντιρατσιστής, υπέρμαχος τής ελεύθερης διακίνησης των ναρκωτικών, για να σταματήσει η εκμετάλλευση, ιδεαλιστής, απόλυτος, παθιασμένος, αθυρόστομος με γλώσσα που δεν χαρίζει κάστανα και που τσακίζει κόκαλα, πράγμα που κάνει τα "φίδια" που παραμονεύουν, να ξερνούν δηλητήριο. Να το "προβοκατόρικο" ξεκίνημα μιας εκπομπής εκ μέρους του.
«Οι χειρότερες ειδήσεις της βραδιάς: 3 στους 4 πολίτες της χώρας προτιμούν να βλέπουν τηλεόραση, αντί να κάνουν σεξ με το σύντροφό τους.
Τα δεύτερα χειρότερα νέα: Πιτσιρικάδες ήθελαν λεφτά για κρακ... και μαχαίρωσαν στο λαιμό μια 80χρονη γιαγιά, εδώ στο Ντάλας!
Μια νύχτα σε μια αμερικάνικη πόλη, επί εκατοντάδες πόλεις, ίσον: Μια χώρα όπου κουλτούρα σημαίνει πορνογραφία και ταινίες με αίμα... όπου ακεραιότητα σημαίνει πορνεία, ψέματα και ναρκωτικά. Η χώρα μας έχει σαπίσει ως το κόκκαλο. Κάτι πρέπει να γίνει! Παρατήστε τις κιτρινοφυλλάδες και πιάστε το τηλέφωνο! Πάρτε στο 555-ΤALΚ... και πείτε τι πρέπει να γίνει για την κατάντια τής χώρας. ΤALΚ RADIΟ! Το τελευταίο καταφύγιο γιατί δε συζητάμε πια»
2. Άλλο που δε θέλει ο κάθε πικραμένος και υπάρχουν μπόλικοι από δαύτους: ναρκομανείς, εγκαταλελειμμένοι από τους συντρόφους τους, τραβεστί, βιαστές, ψυχοπαραπονιάρηδες, κουφιοκεφαλάκηδες. Η εκπομπή τού Μπάρι είναι ο ψυχαναλυτής τους, κι ας τούς παγώνει με τη γλώσσα του το αίμα, άλλο που δε θέλουν, γιατί τι θα τον κάνουν αλλιώς το μαζοχισμό τους. Λέγοντας τους σκληρές αλήθειες τούς φτύνει, αλλά αυτοί το εισπράττουν σα βροχή.
Δυο συνομιλίες με δύο απ᾿ αυτούς.
Τζον: Είμαι μαύρος.
Μπάρι: Παράσημο θέλεις;
Τζον: Μην κάνεις τα ίδια που κάνεις σε άλλους. Μ᾿ αρέσει η εκπομπή σου. Επίσης, συμπαθώ εσάς τούς Εβραίους.
Μπάρι: Κι εγώ εσάς τούς μαύρους. Καθένας πρέπει να ᾿χει από έναν.
Τζον: Θέλω να πω ότι έχω πολλούς Εβραίους φίλους.
Μπάρι: Πόσους;
Τζον: Τρεις-τέσσερις. Καλοί άνθρωποι, μορφωμένοι, καλοί στις επιχειρήσεις...
Μπάρι: Δυσκολεύομαι να στο πω, Τζον. Είσαι μαύρος. Δεν ξέρεις πώς νιώθουν οι Εβραίοι για τους μαύρους; Σας βλέπουν κι αλλάζουν πεζοδρόμιο. Ξέρεις εκείνες τις τρώγλες που οι αρουραίοι τρώνε τα παιδάκια; Οι ιδιοκτήτες είναι Εβραίοι! Τον Μπάρμπα-Θωμά παριστάνεις;
Τζον: Τι ξέρεις εσύ για τον Μπάρμπα-Θωμά; Νομίζω...
Μπάρι: Δε με νοιάζει τι νομίζεις. Κανείς δε νοιάζεται! Ξέρεις γιατί; Γιατί φιλάς τον κώλο τού αφέντη! Τάχα αγαπάς τούς Εβραίους... Τούς μισείς. Μισείς κι εμένα!
Τζον: Δεν φιλάω κώλους!
Μπάρι: Αν δε φίλαγες τον δικό μου, θα μού το ᾿χες κλείσει.
3. Τα φίδια που παραμονεύουν: Συντηρητικοί, αντισιωνιστές, θρησκομανείς, ρατσιστές, στενόμυαλοι φανατικοί όλο το Αμερικάνικο υπερσυντηρητικό λούμπεν.
Δυο συνομιλίες μ᾿ ένα από αυτούς τον Τζετ ένα ορκισμένο φασισταριό.
Τσετ: Περνιέσαι για έξυπνος, ε; Όλο λες για ναρκωτικά, αράπηδες, αδερφές κι Εβραίους. Άλλο θέμα δεν υπάρχει;
Μπάρι: Δεν αντέχω αυτούς που λένε για ποια δε θέλουν να μιλήσουν. Αν δε θες να μιλάς για μαύρους ή ομοφυλόφιλους, γιατί λες γι᾿ αυτούς; Άρχισε να μάς λες για τι θέλεις να συζητάς. Έχεις ακουστά τον Αδόλφο Χίτλερ; Επισκέφθηκα τ᾿ απομεινάρια ενός στρατοπέδου έξω απ᾿ το Μόναχο... το Νταχάου. Η πινακίδα στην πύλη γράφει: "Η δουλειά θα σ᾿ απελευθερώσει". Μ᾿ ακούς, Τσετ;
Τσετ: Μετράω τις ψευτιές σου.
Μπάρι: Περπατούσα, λοιπόν, όταν είδα κάτι στο χώμα. Ένα μικρό Άστρο τού Δαβίδ. Ίσως ήταν κάποιου αγοριού... που αποχωρίστηκε τούς γονείς του όταν τούς πήγαν στο σφαγείο. Το κράτησα, έστω κι αν δεν έπρεπε. Το ᾿χω εδώ, στην κονσόλα μου. Μ᾿ αρέσει να το κρατάω... Όπως αυτή τη στιγμή. Μού δίνει κουράγιο. Ίσως λίγο απ᾿ όσο είχε τ᾿ αγοράκι μπροστά στο ανείπωτο κακό... για ν᾿ αντιμετωπίζω τις δοκιμασίες τις ζωής μου. Και στενόμυαλους φανατικούς... που κρύβονται πίσω από ανώνυμα τηλεφωνήματα. Ανθρώπους χωρίς κότσια σαν εσένα που με κάνουν να ξερνάω!
Τσετ: Συνέχισε να μιλάς, εβραιόπουλο. Η ζωή είναι μικρή.
Μπάρι: Στείλτε ένα φούρνο μικροκυμάτων στον Τσετ.
«Οι χειρότερες ειδήσεις της βραδιάς: 3 στους 4 πολίτες της χώρας προτιμούν να βλέπουν τηλεόραση, αντί να κάνουν σεξ με το σύντροφό τους.
Τα δεύτερα χειρότερα νέα: Πιτσιρικάδες ήθελαν λεφτά για κρακ... και μαχαίρωσαν στο λαιμό μια 80χρονη γιαγιά, εδώ στο Ντάλας!
Μια νύχτα σε μια αμερικάνικη πόλη, επί εκατοντάδες πόλεις, ίσον: Μια χώρα όπου κουλτούρα σημαίνει πορνογραφία και ταινίες με αίμα... όπου ακεραιότητα σημαίνει πορνεία, ψέματα και ναρκωτικά. Η χώρα μας έχει σαπίσει ως το κόκκαλο. Κάτι πρέπει να γίνει! Παρατήστε τις κιτρινοφυλλάδες και πιάστε το τηλέφωνο! Πάρτε στο 555-ΤALΚ... και πείτε τι πρέπει να γίνει για την κατάντια τής χώρας. ΤALΚ RADIΟ! Το τελευταίο καταφύγιο γιατί δε συζητάμε πια»
2. Άλλο που δε θέλει ο κάθε πικραμένος και υπάρχουν μπόλικοι από δαύτους: ναρκομανείς, εγκαταλελειμμένοι από τους συντρόφους τους, τραβεστί, βιαστές, ψυχοπαραπονιάρηδες, κουφιοκεφαλάκηδες. Η εκπομπή τού Μπάρι είναι ο ψυχαναλυτής τους, κι ας τούς παγώνει με τη γλώσσα του το αίμα, άλλο που δε θέλουν, γιατί τι θα τον κάνουν αλλιώς το μαζοχισμό τους. Λέγοντας τους σκληρές αλήθειες τούς φτύνει, αλλά αυτοί το εισπράττουν σα βροχή.
Δυο συνομιλίες με δύο απ᾿ αυτούς.
Τζον: Είμαι μαύρος.
Μπάρι: Παράσημο θέλεις;
Τζον: Μην κάνεις τα ίδια που κάνεις σε άλλους. Μ᾿ αρέσει η εκπομπή σου. Επίσης, συμπαθώ εσάς τούς Εβραίους.
Μπάρι: Κι εγώ εσάς τούς μαύρους. Καθένας πρέπει να ᾿χει από έναν.
Τζον: Θέλω να πω ότι έχω πολλούς Εβραίους φίλους.
Μπάρι: Πόσους;
Τζον: Τρεις-τέσσερις. Καλοί άνθρωποι, μορφωμένοι, καλοί στις επιχειρήσεις...
Μπάρι: Δυσκολεύομαι να στο πω, Τζον. Είσαι μαύρος. Δεν ξέρεις πώς νιώθουν οι Εβραίοι για τους μαύρους; Σας βλέπουν κι αλλάζουν πεζοδρόμιο. Ξέρεις εκείνες τις τρώγλες που οι αρουραίοι τρώνε τα παιδάκια; Οι ιδιοκτήτες είναι Εβραίοι! Τον Μπάρμπα-Θωμά παριστάνεις;
Τζον: Τι ξέρεις εσύ για τον Μπάρμπα-Θωμά; Νομίζω...
Μπάρι: Δε με νοιάζει τι νομίζεις. Κανείς δε νοιάζεται! Ξέρεις γιατί; Γιατί φιλάς τον κώλο τού αφέντη! Τάχα αγαπάς τούς Εβραίους... Τούς μισείς. Μισείς κι εμένα!
Τζον: Δεν φιλάω κώλους!
Μπάρι: Αν δε φίλαγες τον δικό μου, θα μού το ᾿χες κλείσει.
3. Τα φίδια που παραμονεύουν: Συντηρητικοί, αντισιωνιστές, θρησκομανείς, ρατσιστές, στενόμυαλοι φανατικοί όλο το Αμερικάνικο υπερσυντηρητικό λούμπεν.
Δυο συνομιλίες μ᾿ ένα από αυτούς τον Τζετ ένα ορκισμένο φασισταριό.
Τσετ: Περνιέσαι για έξυπνος, ε; Όλο λες για ναρκωτικά, αράπηδες, αδερφές κι Εβραίους. Άλλο θέμα δεν υπάρχει;
Μπάρι: Δεν αντέχω αυτούς που λένε για ποια δε θέλουν να μιλήσουν. Αν δε θες να μιλάς για μαύρους ή ομοφυλόφιλους, γιατί λες γι᾿ αυτούς; Άρχισε να μάς λες για τι θέλεις να συζητάς. Έχεις ακουστά τον Αδόλφο Χίτλερ; Επισκέφθηκα τ᾿ απομεινάρια ενός στρατοπέδου έξω απ᾿ το Μόναχο... το Νταχάου. Η πινακίδα στην πύλη γράφει: "Η δουλειά θα σ᾿ απελευθερώσει". Μ᾿ ακούς, Τσετ;
Τσετ: Μετράω τις ψευτιές σου.
Μπάρι: Περπατούσα, λοιπόν, όταν είδα κάτι στο χώμα. Ένα μικρό Άστρο τού Δαβίδ. Ίσως ήταν κάποιου αγοριού... που αποχωρίστηκε τούς γονείς του όταν τούς πήγαν στο σφαγείο. Το κράτησα, έστω κι αν δεν έπρεπε. Το ᾿χω εδώ, στην κονσόλα μου. Μ᾿ αρέσει να το κρατάω... Όπως αυτή τη στιγμή. Μού δίνει κουράγιο. Ίσως λίγο απ᾿ όσο είχε τ᾿ αγοράκι μπροστά στο ανείπωτο κακό... για ν᾿ αντιμετωπίζω τις δοκιμασίες τις ζωής μου. Και στενόμυαλους φανατικούς... που κρύβονται πίσω από ανώνυμα τηλεφωνήματα. Ανθρώπους χωρίς κότσια σαν εσένα που με κάνουν να ξερνάω!
Τσετ: Συνέχισε να μιλάς, εβραιόπουλο. Η ζωή είναι μικρή.
Μπάρι: Στείλτε ένα φούρνο μικροκυμάτων στον Τσετ.
Πάλι με το ίδιο φασιστόμουτρο, μετά την αναγγελία ότι η εκπομπή τού Μπάρι θα ακούγεται σε όλη τη χώρα.
Τσετ: Ώστε θ᾿ ακούει όλη η χώρα τις μπουρδολογίες σου.
Μπάρι: Δε θα ᾿ταν καλύτερα να καις σταυρούς ή να κακοποιείς παιδιά;
Τσετ: Καλύτερα να μιλάω σ᾿ εσένα.
Μπάρι: Αντί να εκπαιδεύεις πίτμπουλ;
Τσετ: Είσαι ο πιο έξυπνος απ᾿ όλους, ε; Πήρες το πακέτο που έστειλα; Το πήρες, το ξέρω.
Μπάρι: Μου έστειλες δώρο;
Τσετ: Δεν ήξερα αν θα βάλω χρονοδιακόπτη. Θα το ανακαλύψεις ο ίδιος.
Μπάρι: Μου ᾿στειλες βόμβα;
Τσετ: Τυλιγμένη σε καφέ χαρτί. Ξέρω ότι την βλέπεις τώρα. Λίγο πλαστικό εκρηκτικό, με βίδες και χαλίκια κάνει τη δουλειά.
Μπάρι: Δεν το έλαβα. Το ᾿στειλες στη σωστή διεύθυνση;
Τσετ: Εγώ θα ᾿βαζα την ωραία μου βοηθό να πάρει την μονάδα εξουδετέρωσης βομβών.
Μπάρι: Επειδή κάποιο κολλημένο βλακόμουτρο λέει ότι έστειλε βόμβα;
Τσετ: "Αυτός που γελάει τελευταίος..."
Μπάρι: Βούλωσέ το!
Είναι νωρίς ακόμα για τους μανιακούς. Αυτή τη φορά το καφέ κουτί, και που μπροστά του ο Μπάρι δεν θα κιοτέψει, έχει μέσα ένα πεθαμένο ποντίκι, αλλά ένα ζωντανό μήνυμα: « Ξέρω που μένεις, ξέρω τη φάτσα σου. Είσαι νεκρός»
Τσετ: Ώστε θ᾿ ακούει όλη η χώρα τις μπουρδολογίες σου.
Μπάρι: Δε θα ᾿ταν καλύτερα να καις σταυρούς ή να κακοποιείς παιδιά;
Τσετ: Καλύτερα να μιλάω σ᾿ εσένα.
Μπάρι: Αντί να εκπαιδεύεις πίτμπουλ;
Τσετ: Είσαι ο πιο έξυπνος απ᾿ όλους, ε; Πήρες το πακέτο που έστειλα; Το πήρες, το ξέρω.
Μπάρι: Μου έστειλες δώρο;
Τσετ: Δεν ήξερα αν θα βάλω χρονοδιακόπτη. Θα το ανακαλύψεις ο ίδιος.
Μπάρι: Μου ᾿στειλες βόμβα;
Τσετ: Τυλιγμένη σε καφέ χαρτί. Ξέρω ότι την βλέπεις τώρα. Λίγο πλαστικό εκρηκτικό, με βίδες και χαλίκια κάνει τη δουλειά.
Μπάρι: Δεν το έλαβα. Το ᾿στειλες στη σωστή διεύθυνση;
Τσετ: Εγώ θα ᾿βαζα την ωραία μου βοηθό να πάρει την μονάδα εξουδετέρωσης βομβών.
Μπάρι: Επειδή κάποιο κολλημένο βλακόμουτρο λέει ότι έστειλε βόμβα;
Τσετ: "Αυτός που γελάει τελευταίος..."
Μπάρι: Βούλωσέ το!
Είναι νωρίς ακόμα για τους μανιακούς. Αυτή τη φορά το καφέ κουτί, και που μπροστά του ο Μπάρι δεν θα κιοτέψει, έχει μέσα ένα πεθαμένο ποντίκι, αλλά ένα ζωντανό μήνυμα: « Ξέρω που μένεις, ξέρω τη φάτσα σου. Είσαι νεκρός»
Ο Μπάρι έχει ανεβάσει την ακροαματικότητα τής εκκεντρικής εκπομπής του στα ύψη, αλλά το ρίσκο τού κινδύνου που αναλαμβάνει σε κάθε εκπομπή του, δεν αφήνει να κοιμούνται ήσυχα τα αφεντικά που θα αναλάβουν την στήριξη της σε πανεθνικό επίπεδο.
«Έχουμε πρόβλημα προγραμματισμού για εθνικής εμβέλειας εκπομπή. Θα το αναβάλουμε για λίγες βδομάδες», θα τού ανακοινώσουν.
«Έχουμε πρόβλημα προγραμματισμού για εθνικής εμβέλειας εκπομπή. Θα το αναβάλουμε για λίγες βδομάδες», θα τού ανακοινώσουν.
«Έχουμε πρόβλημα προγραμματισμού για εθνικής εμβέλειας εκπομπή. Θα το αναβάλουμε για λίγες βδομάδες», θα τού ανακοινώσουν.
Και ο Μπάρι στην πρώτη του τοπική εκπομπή μετά τη ματαίωση: «Έχω φοβερά νέα. Η εκπομπή δε θ᾿ ακουστεί σ᾿ όλη τη χώρα... εξαιτίας τής ανεπάρκειας και τής γραφειοκρατίας των μεγάλων εταιρειών. Τίποτα προσωπικό, τίποτα λογικό, απλώς μπίζνες. Η εκπομπή έχει ένα επίπεδο και θα το τιμήσει. Εδώ λέμε τα πράγματα με τ᾿ όνομά τους. Αυτό θα γίνει κι απόψε. Απόψε τα πάντα θ᾿ ακουστούν. Θέλω να μου πείτε τι σκέφτεστε πραγματικά... Χτυπήστε μ᾿ όλη σας τη δύναμη. Η πόρτα είναι ανοιχτή»!
Τζέρι απ᾿ το Ρόκγουελ, σ᾿ ακούω.
Τζέρι: Είχες ποτέ αμφιβολίες για τις αλήθειες περί ολοκαυτώματος;
Μπάρι: Τα ᾿χουμε ξαναπεί αυτά. Τα ᾿χεις βάλει με τους Εβραίους... αλλά πρέπει να μάθεις και τα γεγονότα.
Τζέρι: Ευχαρίστως να καθίσουμε μαζί σου και να συζητήσουμε.
Μπάρι: Ποιοι είστε εσείς;
Τζέρι: Είμαστε κι εμείς οργανωμένοι, όπως είναι και οι Σιωνιστές.
Μπάρι: Αντί να το συζητήσουμε θα ήταν πιο χρήσιμο... να γράψετε στο Μουσείο Ολοκαυτώματος στην Ουάσιγκτον. Θα σας στείλουν τα ονόματα των Εβραίων που σκοτώθηκαν. Λένε ότι είναι 6 εκατομμύρια. Κάποιος μπορεί να πει ότι ήταν 5 ή 7 εκατομμύρια.
Τζέρι: Μπορεί να ήταν δύο.
Μπάρι: Αυτό είναι το θέμα; Αν πέθαναν δυο εκατομμύρια; Γιατί να πεθάνει έστω ένας άνθρωπος, Εβραίος ή όχι Εβραίος;
Τζέρι: Συμφωνώ, αλλά οι Σιωνιστές εκμεταλλεύονται το θέμα... και παίρνουν από μας, από τους φόρους μας. Κάθε οικογένεια στο Ισραήλ παίρνει 10.000 δολάρια από φόρους μας!
Μπάρι: Κάνε ένα ταξιδάκι ως εκεί.
Τζέρι: Να πας εσύ στη Δυτική Βιρτζίνια. Στη Νεμπράσκα, όπου οι εργάτες χάνουν τα κτήματά τους. Αν είχαμε τα δάνεια που παίρνει το Ισραήλ, δε θα τα χάναμε.
Μπάρι: Κι αν μια γυναίκα σου πάρει τη δουλειά; Αν οι μαύροι, αρχίσουν να βγαίνουν με λευκές; Αν τα παιδιά σου έχουν ομοφυλόφιλους δασκάλους; Αν βλέπεις γιάπις να πλουτίζουν, ενώ εσύ είσαι άνεργος; Αν το κράτος σε στέλνει στο Βιετνάμ σ᾿ ένα πόλεμο που δε θα νικήσει; Αν η χώρα σου αρχίζει να καταρρέει, να χάνεται... Ξέρω το επιχείρημα. Είναι η μεγάλη θεωρία της Ιστορίας. Λέει ότι όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά, αντί να κάνεις κάτι... είναι πιο εύκολο να τα ρίχνεις στους άλλους.
Τζέρι: Ωραία τα λες, Μπάρι... αλλά βγάζεις λεφτά με το τσουβάλι απ᾿ το σταθμό. Ούτε είσαι απ᾿ τα μέρη μας για να ξέρεις τα προβλήματα... Διάβασε "Τα Ημερολόγια του Τέρνερ", τού Γουίλιαμ Πιρς. Τα λέει όλα.
Μπάρι: Το ξέρω. "Προϊόν ενός φωτισμένου μυαλού".
Τζέρι: Έχει σχέδιο για την επερχόμενη επανάσταση. "Αμερική" σημαίνει "Βασίλειο των Ουρανών" στη γοτθική γλώσσα. Είναι η Νέα Ιερουσαλήμ των Γραφών. Δείχνει ότι οι Εβραίο είναι απατεώνες... Για όσους δεν ξέρετε. Μπάρι: Βλακωδώς αρχίζει το 1991 ... δήθεν σαν ημερολόγια ενός νεαρού ρατσιστή μηχανολόγου... που μπαίνει σε μια παραστρατιωτική οργάνωση, γνωστή ως "Το Τάγμα".
Τζέρι: Σωστά.
Μπάρι: Καλά τα λέω, ε; Κάνουν επανάσταση για να ρίξουν τη σιωνιστική κυβέρνηση της Αμερικής... και στο δρόμο καθαρίζουν όλους τους μπάσταρδους βέβαια... Εβραίους, μαύρους, ομοφυλόφιλους, φεμινιστές και άλλα αποβράσματα. Ένα ηλίθιο βιβλίο για βλάκες που δεν έβγαλαν ούτε το δημοτικό.
Τζέρι: Κι εσύ είσαι μέρος του προβλήματος. Άλλος ένας Εβραίος των ΜΜΕ που κρίνει πράγματα που δεν ξέρει. Θα ᾿ρθει και η σειρά σου και χιλιάδων άλλων... που πλάγιασαν με μαύρες και μας είπαν ψέματα. Θα σας κρεμάσουμε μια ταμπέλα που θα λέει: "Πρόδωσα τη Φυλή μου"!
Μπάρι: Τι να πω για έναν ηλίθιο που μου κλείνει το τηλέφωνο; Μόνο ότι όταν με κρεμάνε, μάλλον θα υπερασπιστώ το κτήνος το δήμιο μου.
Και ο Μπάρι στην πρώτη του τοπική εκπομπή μετά τη ματαίωση: «Έχω φοβερά νέα. Η εκπομπή δε θ᾿ ακουστεί σ᾿ όλη τη χώρα... εξαιτίας τής ανεπάρκειας και τής γραφειοκρατίας των μεγάλων εταιρειών. Τίποτα προσωπικό, τίποτα λογικό, απλώς μπίζνες. Η εκπομπή έχει ένα επίπεδο και θα το τιμήσει. Εδώ λέμε τα πράγματα με τ᾿ όνομά τους. Αυτό θα γίνει κι απόψε. Απόψε τα πάντα θ᾿ ακουστούν. Θέλω να μου πείτε τι σκέφτεστε πραγματικά... Χτυπήστε μ᾿ όλη σας τη δύναμη. Η πόρτα είναι ανοιχτή»!
Τζέρι απ᾿ το Ρόκγουελ, σ᾿ ακούω.
Τζέρι: Είχες ποτέ αμφιβολίες για τις αλήθειες περί ολοκαυτώματος;
Μπάρι: Τα ᾿χουμε ξαναπεί αυτά. Τα ᾿χεις βάλει με τους Εβραίους... αλλά πρέπει να μάθεις και τα γεγονότα.
Τζέρι: Ευχαρίστως να καθίσουμε μαζί σου και να συζητήσουμε.
Μπάρι: Ποιοι είστε εσείς;
Τζέρι: Είμαστε κι εμείς οργανωμένοι, όπως είναι και οι Σιωνιστές.
Μπάρι: Αντί να το συζητήσουμε θα ήταν πιο χρήσιμο... να γράψετε στο Μουσείο Ολοκαυτώματος στην Ουάσιγκτον. Θα σας στείλουν τα ονόματα των Εβραίων που σκοτώθηκαν. Λένε ότι είναι 6 εκατομμύρια. Κάποιος μπορεί να πει ότι ήταν 5 ή 7 εκατομμύρια.
Τζέρι: Μπορεί να ήταν δύο.
Μπάρι: Αυτό είναι το θέμα; Αν πέθαναν δυο εκατομμύρια; Γιατί να πεθάνει έστω ένας άνθρωπος, Εβραίος ή όχι Εβραίος;
Τζέρι: Συμφωνώ, αλλά οι Σιωνιστές εκμεταλλεύονται το θέμα... και παίρνουν από μας, από τους φόρους μας. Κάθε οικογένεια στο Ισραήλ παίρνει 10.000 δολάρια από φόρους μας!
Μπάρι: Κάνε ένα ταξιδάκι ως εκεί.
Τζέρι: Να πας εσύ στη Δυτική Βιρτζίνια. Στη Νεμπράσκα, όπου οι εργάτες χάνουν τα κτήματά τους. Αν είχαμε τα δάνεια που παίρνει το Ισραήλ, δε θα τα χάναμε.
Μπάρι: Κι αν μια γυναίκα σου πάρει τη δουλειά; Αν οι μαύροι, αρχίσουν να βγαίνουν με λευκές; Αν τα παιδιά σου έχουν ομοφυλόφιλους δασκάλους; Αν βλέπεις γιάπις να πλουτίζουν, ενώ εσύ είσαι άνεργος; Αν το κράτος σε στέλνει στο Βιετνάμ σ᾿ ένα πόλεμο που δε θα νικήσει; Αν η χώρα σου αρχίζει να καταρρέει, να χάνεται... Ξέρω το επιχείρημα. Είναι η μεγάλη θεωρία της Ιστορίας. Λέει ότι όταν τα πράγματα δεν πάνε καλά, αντί να κάνεις κάτι... είναι πιο εύκολο να τα ρίχνεις στους άλλους.
Τζέρι: Ωραία τα λες, Μπάρι... αλλά βγάζεις λεφτά με το τσουβάλι απ᾿ το σταθμό. Ούτε είσαι απ᾿ τα μέρη μας για να ξέρεις τα προβλήματα... Διάβασε "Τα Ημερολόγια του Τέρνερ", τού Γουίλιαμ Πιρς. Τα λέει όλα.
Μπάρι: Το ξέρω. "Προϊόν ενός φωτισμένου μυαλού".
Τζέρι: Έχει σχέδιο για την επερχόμενη επανάσταση. "Αμερική" σημαίνει "Βασίλειο των Ουρανών" στη γοτθική γλώσσα. Είναι η Νέα Ιερουσαλήμ των Γραφών. Δείχνει ότι οι Εβραίο είναι απατεώνες... Για όσους δεν ξέρετε. Μπάρι: Βλακωδώς αρχίζει το 1991 ... δήθεν σαν ημερολόγια ενός νεαρού ρατσιστή μηχανολόγου... που μπαίνει σε μια παραστρατιωτική οργάνωση, γνωστή ως "Το Τάγμα".
Τζέρι: Σωστά.
Μπάρι: Καλά τα λέω, ε; Κάνουν επανάσταση για να ρίξουν τη σιωνιστική κυβέρνηση της Αμερικής... και στο δρόμο καθαρίζουν όλους τους μπάσταρδους βέβαια... Εβραίους, μαύρους, ομοφυλόφιλους, φεμινιστές και άλλα αποβράσματα. Ένα ηλίθιο βιβλίο για βλάκες που δεν έβγαλαν ούτε το δημοτικό.
Τζέρι: Κι εσύ είσαι μέρος του προβλήματος. Άλλος ένας Εβραίος των ΜΜΕ που κρίνει πράγματα που δεν ξέρει. Θα ᾿ρθει και η σειρά σου και χιλιάδων άλλων... που πλάγιασαν με μαύρες και μας είπαν ψέματα. Θα σας κρεμάσουμε μια ταμπέλα που θα λέει: "Πρόδωσα τη Φυλή μου"!
Μπάρι: Τι να πω για έναν ηλίθιο που μου κλείνει το τηλέφωνο; Μόνο ότι όταν με κρεμάνε, μάλλον θα υπερασπιστώ το κτήνος το δήμιο μου.
Αυτούς τους ανεγκέφαλους σαν τον Τζέρι έχει να αντιμετωπίσει κάθε μέρα ο Μπάρι. Γι αυτό εν όψει τής πανεθνικής μετάδοσης είχε καλέσει κοντά του την πρώην γυναίκα του την Έλεν (Ellen Greene), (ήθελα να έχω κοντά μου ένα πρόσωπο της εμπιστοσύνης μου), και νυν παντρεμένη με άλλον, η οποία Έλεν τού είχε πετάξει κατάμουτρα τα κλειδιά τού σπιτιού, όταν γυρνώντας απρόοπτα από την μητέρα της, τον είχε "πιάσει στα πράσα" κατά τη λαϊκή έκφραση με άλλη γυναίκα. Μάλλον η τωρινή νεαρή φιλενάδα του και γραμματέας του η Λόρα (Leslie Hope) δεν το κάλυπτε ως προς την θερμοκρασία των αισθημάτων. («Είμαι πολύ μεγάλος για σένα, Λόρα. Δεν ξέρεις για το Βιετνάμ, τον Ξένοιαστο Καβαλάρη, τούς Μπητλς...» θα της ᾿πει κάποια στιγμή).
Λόρα: Άλλαξε ρυθμό, παππού.
Μπάρι: Δεν μπορώ. Είμαι μέσα σ᾿ αυτή την ιστορία κι εσύ δεν είσαι).
Μια συνομιλήτρια του, θα προσπαθήσει να φωτίσει τις ρωγμές του:
Συνομιλήτρια: Θέλω να σε ρωτήσω κάτι... Είσαι το ίδιο άσκημος με τις κουβέντες σου;
Μπάρι: Πιο άσκημος.
Συνομιλήτρια: Περίμενα να το πεις... αλλά, όπως πάντα, αποφεύγεις την ερώτηση.
Μπάρι: Ποια ερώτηση;
Συνομιλήτρια: Νομίζω ότι την ξέρεις.
Μπάρι: Είναι ζώο, φυτό ή ορυκτό;
Συνομιλήτρια: Γιατί ένας έξυπνος άνθρωπος χάνει την ώρα του πληγώνοντας άλλους; Δεν αγαπάς τον εαυτό σου; Νομίζω ότι είσαι πολύ μόνος... Σε λυπάμαι γιατί δεν ξέρεις πώς ν᾿ αγαπήσεις
Λόρα: Άλλαξε ρυθμό, παππού.
Μπάρι: Δεν μπορώ. Είμαι μέσα σ᾿ αυτή την ιστορία κι εσύ δεν είσαι).
Μια συνομιλήτρια του, θα προσπαθήσει να φωτίσει τις ρωγμές του:
Συνομιλήτρια: Θέλω να σε ρωτήσω κάτι... Είσαι το ίδιο άσκημος με τις κουβέντες σου;
Μπάρι: Πιο άσκημος.
Συνομιλήτρια: Περίμενα να το πεις... αλλά, όπως πάντα, αποφεύγεις την ερώτηση.
Μπάρι: Ποια ερώτηση;
Συνομιλήτρια: Νομίζω ότι την ξέρεις.
Μπάρι: Είναι ζώο, φυτό ή ορυκτό;
Συνομιλήτρια: Γιατί ένας έξυπνος άνθρωπος χάνει την ώρα του πληγώνοντας άλλους; Δεν αγαπάς τον εαυτό σου; Νομίζω ότι είσαι πολύ μόνος... Σε λυπάμαι γιατί δεν ξέρεις πώς ν᾿ αγαπήσεις
Αυτό το κενό, την αθώρητη μοναξιά του θα προσπαθήσει να γεμίσει η πρώην γυναίκα του μέσα στο ραδιοφωνικό σταθμό, παίζοντας το ρόλο μιας άγνωστης στο τηλέφωνο, τής Σέριλ-Αν, για να πέσει πάνω στα βράχια. Η εγωπάθεια του θα θριαμβεύσει, για να βγει ακόμη πιο μόνος.
Έλεν: Είμαι μπερδεμένη, Μπάρι...
Μπάρι: Πώς είπες ότι σε λένε;
Έλεν: Σέριλ-Aν. Είναι για τον πρώην άντρα μου. Γύρισα στην πόλη και... Είχα καιρό να τον δω.
Μπάρι: Τι σ᾿ έχει μπερδέψει;
Έλεν: Κατ᾿ αρχήν, είχα κάθε λόγο να τον χωρίσω.
Μπάρι: Aς μην τούς συζητήσουμε.
Έλεν: Επίσης, δεν είναι καθόλου τέλειος. Καπνίζει, πίνει, τού αρέσουν οι καυγάδες...
Μπάρι: Ο τύπος μου.
Έλεν: Σου μοιάζει λίγο.
Μπάρι: Aς προχωρήσουμε... Σέριλ-Aν. Θα μπεις στο θέμα;
Έλεν: Έχω αισθήματα γι᾿ αυτόν.
Μπάρι: Τι αισθήματα;
Έλεν: Καλά. Δύσκολο να στο πω.
Μπάρι: Σεξουαλικά;
Έλεν: Δεν εννοούσα αυτό... Ναι, βέβαια, αλλά... Τον αγαπώ ακόμη. Με τον άντρα μου δεν είναι το ίδιο. Τον θέλω... Τον θέλω μέσα μου. Θέλω να τον φροντίζω... Θέλω να ᾿μαι μαζί του.
Μπάρι: Θέλεις να ᾿σαι κοντά του. Να τον αγκαλιάσεις. Να ξαναζήσεις τα αισθήματα που νιώθατε. Δεν αγαπάς τον άντρα σου. Τού λες ότι τον αγαπάς. Τού λες ψέματα.
Έλεν: Τον αγαπώ... Σαν φίλο.
Μπάρι: Μα ο καθένας είναι φίλος σου.
Έλεν: Όχι σαν τον πρώην άντρα μου. Υπάρχει ένα πάθος για την ψυχή του... Νόμιζα ότι ήθελα μια απλή ζωή, αλλά είχα άδικο. Θέλω την παλιά μου ζωή.
Μπάρι: Έκανες λάθος. Έπρεπε να μείνεις με τον πρώτο.
Έλεν: Τι να έκανα; Σ᾿ αγαπώ, Μπάρι.
(Όταν τού λέει "σ᾿ αγαπώ Μπάρι" το κάδρο στην ταινία τούς δείχνει να βλέπονται αναμεταξύ τους, επομένως στον υπόλοιπο διάλογο ο Μπάρι ξέρει με ποια μιλάει. Μάλλον τού ήταν απλά ένα πρόσωπο που χρειαζόταν μόνο για την περίπτωση.).
Μπάρι: Ξέρεις την ιστορία με το σκυλάκι που ᾿χει ένα κόκκαλο στο στόμα; Περνώντας τη γέφυρα, βλέπει την εικόνα του στο νερό. Νομίζει ότι είναι ένας άλλος σκύλος μ᾿ ένα κόκκαλο στο στόμα. Θέλει και τα δυο. Γαυγίζει στο νερό... το κόκκαλο πέφτει και χάνει και τα δύο.
Έλεν: Τι σχέση έχει μ᾿ αυτά που είπα;
Μπάρι: Δεν ξέρω τι να σου πω. Την πάτησες! Γυναίκες σαν εσένα δεν είναι ποτέ ευτυχισμένες. Τι να σου πω; Άσε τον άντρα σου και γύρνα στον πρώην σου; Ο πρώην σου δε σε θέλει. Έχει ένα σωρό γυναίκες. Δεν είναι επαρχιώτικο ζόμπι σαν τον άντρα σου. Το γλεντάει! Σκέφτηκες μήπως ότι ο πρώην σου δε σε θέλει;
Έλεν: Είπε ότι με θέλει.
Μπάρι: Ψέματα λες.
Είπε ότι μ᾿ αγαπάει!
Είσαι σεξουαλικά ανικανοποίητη που ζεις στον κόσμο των ονείρων σου. Σε λυπάμαι! Μείνε με τον Μίστερ Aμέρικα! Πάρε κι ένα δονητή για να τη βρίσκεις. Θερίζεις ό,τι σπέρνεις. Με πιάνεις... Σέριλ-Aν;
Η Έλεν παίρνει την τσάντα της και τον εγκαταλείπει για δεύτερη φορά.
Σ᾿ ένα διάλειμμα της εκπομπής ο Μπάρι θα πει:
«Έφυγε. Δεν την αδικώ. Ξέρεις ποιο είναι το καλύτερο που έχει πει; "Ο Μπάρι είναι καλός για επίσκεψη, όχι για συμβίωση"».
Μάλλον το σκυλάκι με το κόκαλο στο στόμα ταιριάζει περισσότερο στο ίδιο.
Έλεν: Είμαι μπερδεμένη, Μπάρι...
Μπάρι: Πώς είπες ότι σε λένε;
Έλεν: Σέριλ-Aν. Είναι για τον πρώην άντρα μου. Γύρισα στην πόλη και... Είχα καιρό να τον δω.
Μπάρι: Τι σ᾿ έχει μπερδέψει;
Έλεν: Κατ᾿ αρχήν, είχα κάθε λόγο να τον χωρίσω.
Μπάρι: Aς μην τούς συζητήσουμε.
Έλεν: Επίσης, δεν είναι καθόλου τέλειος. Καπνίζει, πίνει, τού αρέσουν οι καυγάδες...
Μπάρι: Ο τύπος μου.
Έλεν: Σου μοιάζει λίγο.
Μπάρι: Aς προχωρήσουμε... Σέριλ-Aν. Θα μπεις στο θέμα;
Έλεν: Έχω αισθήματα γι᾿ αυτόν.
Μπάρι: Τι αισθήματα;
Έλεν: Καλά. Δύσκολο να στο πω.
Μπάρι: Σεξουαλικά;
Έλεν: Δεν εννοούσα αυτό... Ναι, βέβαια, αλλά... Τον αγαπώ ακόμη. Με τον άντρα μου δεν είναι το ίδιο. Τον θέλω... Τον θέλω μέσα μου. Θέλω να τον φροντίζω... Θέλω να ᾿μαι μαζί του.
Μπάρι: Θέλεις να ᾿σαι κοντά του. Να τον αγκαλιάσεις. Να ξαναζήσεις τα αισθήματα που νιώθατε. Δεν αγαπάς τον άντρα σου. Τού λες ότι τον αγαπάς. Τού λες ψέματα.
Έλεν: Τον αγαπώ... Σαν φίλο.
Μπάρι: Μα ο καθένας είναι φίλος σου.
Έλεν: Όχι σαν τον πρώην άντρα μου. Υπάρχει ένα πάθος για την ψυχή του... Νόμιζα ότι ήθελα μια απλή ζωή, αλλά είχα άδικο. Θέλω την παλιά μου ζωή.
Μπάρι: Έκανες λάθος. Έπρεπε να μείνεις με τον πρώτο.
Έλεν: Τι να έκανα; Σ᾿ αγαπώ, Μπάρι.
(Όταν τού λέει "σ᾿ αγαπώ Μπάρι" το κάδρο στην ταινία τούς δείχνει να βλέπονται αναμεταξύ τους, επομένως στον υπόλοιπο διάλογο ο Μπάρι ξέρει με ποια μιλάει. Μάλλον τού ήταν απλά ένα πρόσωπο που χρειαζόταν μόνο για την περίπτωση.).
Μπάρι: Ξέρεις την ιστορία με το σκυλάκι που ᾿χει ένα κόκκαλο στο στόμα; Περνώντας τη γέφυρα, βλέπει την εικόνα του στο νερό. Νομίζει ότι είναι ένας άλλος σκύλος μ᾿ ένα κόκκαλο στο στόμα. Θέλει και τα δυο. Γαυγίζει στο νερό... το κόκκαλο πέφτει και χάνει και τα δύο.
Έλεν: Τι σχέση έχει μ᾿ αυτά που είπα;
Μπάρι: Δεν ξέρω τι να σου πω. Την πάτησες! Γυναίκες σαν εσένα δεν είναι ποτέ ευτυχισμένες. Τι να σου πω; Άσε τον άντρα σου και γύρνα στον πρώην σου; Ο πρώην σου δε σε θέλει. Έχει ένα σωρό γυναίκες. Δεν είναι επαρχιώτικο ζόμπι σαν τον άντρα σου. Το γλεντάει! Σκέφτηκες μήπως ότι ο πρώην σου δε σε θέλει;
Έλεν: Είπε ότι με θέλει.
Μπάρι: Ψέματα λες.
Είπε ότι μ᾿ αγαπάει!
Είσαι σεξουαλικά ανικανοποίητη που ζεις στον κόσμο των ονείρων σου. Σε λυπάμαι! Μείνε με τον Μίστερ Aμέρικα! Πάρε κι ένα δονητή για να τη βρίσκεις. Θερίζεις ό,τι σπέρνεις. Με πιάνεις... Σέριλ-Aν;
Η Έλεν παίρνει την τσάντα της και τον εγκαταλείπει για δεύτερη φορά.
Σ᾿ ένα διάλειμμα της εκπομπής ο Μπάρι θα πει:
«Έφυγε. Δεν την αδικώ. Ξέρεις ποιο είναι το καλύτερο που έχει πει; "Ο Μπάρι είναι καλός για επίσκεψη, όχι για συμβίωση"».
Μάλλον το σκυλάκι με το κόκαλο στο στόμα ταιριάζει περισσότερο στο ίδιο.
Μια " υστερική κρίση" αυτογνωσίας και αυτοκαταγγελίας τού παρουσιαστή είναι μια ευκαιρία να περιποιηθεί δεόντως το ακροατήριο του. Μια από τις πολλές συγκλονιστικές σκηνές τού έργου.
|
Πιεσμένος από τις δικές του ανασφάλειες, από τη μοναξιά τής προσωπικής του ζωής πού προκαλεί η εγωπάθεια του και ο ρόλος που έχει αναλάβει να καταγγέλλει το κακό αποκτώντας όλο και περισσότερους εχθρούς, θα φθάσει σε μια κρίση υστερικής αυτοϋπονόμευσης, αλλά και σε μια ευκαιρία να "στολίσει" για τα καλά το ακροατήριό του.
|
Τίτλοι τέλους
Το Τέλος είναι κοντά. Βγαίνοντας από το σταθμό, ένα φασιστόμουτρο, με το μίσος αποτυπωμένο στην όψη του, θα τον γαζώσει λέγοντας: «Είσαι νεκρός, κάθαρμα»!
Εξαιρετικός στη θέση τού παρουσιαστή ο Eric Bogosian.
Εξαιρετικός στη θέση τού παρουσιαστή ο Eric Bogosian.