(500) Days of Summer - (500) Μέρες με τη Σάμερ (2009)
Μια καλοφτιαγμένη ταινία, μια όμορφη τρυφερή κομεντί πάνω στη ρευστότητα τών σχέσεων και την τυχαιότητα ή το μοιραίο.
Ο Τομ (Joseph Gordon-Levitt) ένας νέος γραφίστας ευχετήριων καρτών, δηλαδή διακίνησης ψεύτικων προσμονών, χρυσόσκονης με την οποία πασπαλίζουν οι άνθρωποι την πραγματική ζωή, η οποία δεν καταλαβαίνει τίποτα από αυτά, ερωτεύεται την Σάμερ (Zooey Deschanel) μια καινουργιοφερμένη αρκετά μυστηριώδη υπάλληλο στην εταιρεία. Το καινούργιο πάντα είναι λαμπερό. Και παρ᾿ όλο που η Σάμμερ δεν εκπέμπει ιδιαίτερη λάμψη καθώς είναι συγκρατημένη, έλκει τα μάτια και τα συναισθήματα του Τομ. Ο Τομ αρχίζει επιφυλακτικά να βαδίζει στον πολυπερπατημένο δρόμο μιας ερωτικής σχέσης, αλλά το κορίτσι έχει απόψεις κατασταλαγμένες ή ευκαιριακές θα το δούμε μετά. Θέλει φιλία, ερωτική φιλία δεν είναι ξεκάθαρο εξ αρχής, παρ᾿ όλο που η ίδια δίνει την έναρξη, προς τα πού θα πάει το πράγμα, με ένα ερωτικό φιλί την ώρα που φωτοτυπούν κάποια από τα κείμενα που εύχονται ότι επιθυμούμε, και με τη συμμετοχή της στη μπανιέρα δυο-δυο. Ίσως τα όχι και τόσο βολικά μέρη όπως το κρεβάτι λόγου χάρη, εξάπτουν περισσότερο την ερωτική φαντασία. Ο Τομ την ερωτεύεται. Αυτά τα δύο γεγονότα ο Τομ τα εκλαμβάνει σαν τα "βυζαντινά χρυσόβουλα" με τα οποία ο Εφραίμ διεκδικούσε τη λίμνη Βιστωνίδας, διεκδικώντας άλλα βέβαια αυτός, την ουσία τής ερωτικής σχέσης του με τη Σάμερ. Το κορίτσι όμως έχει απόψεις, με άλλο τρόπο αντιλαμβάνεται τη σχέση. Όχι δέσμευση, όχι καταχτητικότατα. Ένας διάλογος μεταξύ τους Τομ: Έχεις φίλο; Σάμερ: - Όχι. Τομ:- Γιατί όχι; Σάμερ: Γιατί δεν θέλω. Τομ: Έλα, τώρα. Δεν το πιστεύω. Σάμερ: Μια γυναίκα μπορεί... να χαίρεται που είναι ελεύθερη και ανεξάρτητη. Απλά δεν νιώθω άνετα να είμαι το κορίτσι κανενός. Βασικά, δεν νιώθω άνετα να είμαι οτιδήποτε κανενός. Τομ: Δεν καταλαβαίνω τι εννοείς. Σάμερ: Εντάξει. Να στο κάνω λιανά, τότε. Μου αρέσει να είμαι μόνη μου. Οι σχέσεις φθείρονται, οι άνθρωποι πληγώνονται. Ποιος το θέλει αυτό; Είμαστε νέοι, ζούμε σε μια από τις πιο όμορφες πόλεις στον κόσμο... πρέπει να διασκεδάζουμε όσο μπορούμε και... να αφήσουμε τα σοβαρά για να ζήσουμε. Τομ: Δεν το πιστεύω είσαι φοβερή! Τι θα γίνει αν ερωτευτείς; Σάμερ: Τι; - Μη μου πεις ότι πιστεύεις στην αγάπη. Τομ: Για αγάπη μιλάμε, όχι για τον Άι Βασίλη. Σάμερ: Και τι σημαίνει αυτή η λέξη; Έχω κάνει σχέσεις και δεν νομίζω να την έχω δει ποτέ. Και ένα άλλος διάλογος Σάμερ: Δεν είναι και τόσο ξαφνικό. Είμαστε σαν τον Σιντ και τη Νάνσυ εδώ και μήνες. Τομ: Σάμερ, ο Σιντ μαχαίρωσε τη Νάνσυ... εφτά φορές στην κουζίνα. Εμείς έχουμε διαφορές, αλλά... δεν νομίζω να είμαι τόσο άγριος σαν τον Σιντ. Σάμερ: Όχι! Εγώ είμαι ο Σιντ. Τομ: Δηλαδή, εγώ είμαι η Νάνσυ. ( Πρόκειται για τούς Σιντ Βίσιους των Sex Pistols, που συνδέθηκε με την πιο άγρια μορφή τής πανκ - ροκ και κατάφερε μέσα σε ελάχιστο χρονικό διάστημα να λάμψει στην παγκόσμια μουσική σκηνή και τη Νάνσυ Σπάντζεν (ένα κορίτσι προβληματικό, αλλά ευφυές βουτηγμένο στα ναρκωτικά) και την αυτοκαταστροφική τους πορεία προς το θάνατο μέσα από τον έρωτα και τα ναρκωτικά. Η Νάνσυ βρέθηκε μαχαιρωμένη στα είκοσι της, με κύριο ύποπτο τον Σιντ, και αυτός έφυγε στα εικοσιένα του από ναρκωτικά) Όταν σε ένα μπαρ ένας θρασύς πλησιάζει τον Τομ και τη Σάμερ και απροκάλυπτα ενοχλεί ερωτικά τη Σάμερ αμφισβητώντας προκλητικά τον Τομ σαν συνοδό και φίλο τής Σάμερ, και ο Τομ τον κτυπάει, η Σάμερ αρνείται στον Τομ το ρόλο του προστάτη, λέγοντας του να μην το ξανακάνει και ότι δεν χρειάζεται την βοήθεια του. Η αρχή τού τέλους έχει φτάσει και ο Τομ φεύγει από το σπίτι της εκτός εαυτού. Ο χωρισμός ολοκληρώνεται αφού διαψευστεί και η τελευταία ελπίδα μετά από πρόσκληση από τη Σάμερ στον Τομ, στο πάρτι που διοργανώνει . Ο σκηνοθέτης με δυο πλάνα στην ίδια οθόνη ΠΡΟΣΔΟΚΊΕΣ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΌΤΗΤΑ, αποτυπώνει τις ελπίδες και τις προσδοκίες του από το πάρτι και από την άλλη μεριά την απογοήτευση και τη μοναξιά που αντιμετωπίζει. Απογοητευμένος εγκαταλείπει το πάρτι και μαζί και τον έρωτά του. Επαναπροσδιορίζοντας ολόκληρη τη ζωή του και την επαγγελματική του απασχόληση, για την οποία εγκατέλειψε την αγάπη του για την Αρχιτεκτονική, με παρρησία θα χλευάσει το πούλημα ψεύτικων ελπίδων, και θα παραιτηθεί. «Για σκεφτείτε, γιατί αγοράζει ο κόσμος τέτοια πράγματα; Όχι, γιατί θέλουν να πουν πώς αισθάνονται. Αγοράζουν κάρτες γιατί δεν μπορούν να πουν πώς αισθάνονται ή φοβούνται. Εμείς παρέχουμε την υπηρεσία και τούς τα δίνουμε έτοιμα. Ξέρετε κάτι; Εγώ λέω να πάει στο διάολο. Ας τους μιλήσουμε ξεκάθαρα. Τουλάχιστον να τους αφήσουμε να μιλήσουν από μόνοι τους. Σωστά; Θέλω να πω, κοιτάξτε. Τι είναι αυτό; Τι λέει; "Συγχαρητήρια για τη γέννηση του μωρού σας!" Ωραία; Πώς σας φαίνεται το, "Συγχαρητήρια για το μωρό σας. Αν καταφέρει, δηλαδή, να ζήσει". Τι λέτε γι' αυτό; Με όλες τις ωραίες καρδιές μπροστά. Νομίζω πως ξέρω τι λέει. Ναι! "Χαρούμενος Βαλεντίνος, καρδούλα μου. Σ' αγαπώ" Πολύ γλυκό! Αγάπη, γιαγιά! Αυτό ακριβώς εννοώ. Τι σημαίνει; Αγάπη. Εσύ ξέρεις; Εσύ; Κανείς; Αν μου έδινε κάποια αυτή την κάρτα, κ. Βανς, θα την πέταγα. Οι κάρτες, οι ταινίες, τα τραγούδια φταίνε για τα ψέμματα... και το μαράζι, και όλα. Εμείς είμαστε υπεύθυνοι. Και εγώ είμαι υπεύθυνος. Νομίζω ότι κάνουμε κάτι κακό εδώ. Οι άνθρωποι πρέπει να μπορούν να λένε πώς νιώθουν. Πώς αισθάνονται πραγματικά, όχι... λέξεις που βάζουν στο στόμα τους κάποιοι ξένοι. Λέξεις όπως... αγάπη. Που δεν σημαίνουν τίποτα. Συγγνώμη, χίλια συγγνώμη. Παραιτούμαι. Αρκετές μπούρδες υπάρχουν στον κόσμο και χωρίς τη βοήθειά μου». Καθισμένος στο πάρκο στη θέση που αγαπούσε, και την ήξερε και η Σάμερ, έρχεται και τον συναντά. Το κορίτσι με τις αρχές τής ανεξαρτησίας είναι ήδη παντρεμένη με κάποιον, . Οι αρχές πολλές φορές είναι για να κρυβόμαστε πίσω τους. Όταν ό έρωτας κτυπήσει την πόρτα, οι αρχές ξεχάστηκαν. Η ίδια ερμηνεύοντας λάθος τα γεγονότα, το τυχαίο τής γνωριμίας της με τον άντρα της το αποκαλεί ειμαρμένη. Λες και κάποιος νοιάστηκε για τη Σάμερ και κάθε Σάμερ. Ο σκηνοθέτης με φωνή τρίτου αποκαθιστά την αλήθεια: Αν είχε μάθει κάτι ο Τομ, ήταν ότι δεν μπορείς να αποδώσεις... τη μεγάλη κοσμική σημαντικότητα σε ένα απλό γήινο γεγονός. «Σύμπτωση. Αυτό είναι όλα. Τίποτα παραπάνω από σύμπτωση». Σύμπτωση και η γνωριμία τού Τομ με ένα καινούργιο ίσως έρωτα την Ότομ. |