Nobuyoshi Araki
Ο Araki γεννήθηκε στο Τόκιο, σπούδασε φωτογραφία από 1959-1963 και το 1963 πήγε να εργαστεί στην διαφημιστική Dentsu , όπου το 1968 γνώρισε τη μέλλουσα σύζυγό του, την δοκιμιογράφο Yoko Aoki. Έχοντας δημοσιεύσει πάνω από 350 βιβλία ο Araki θεωρείται ένας από τους πιο παραγωγικούς καλλιτέχνες σε όλο τον κόσμο. Πολλές από τις φωτογραφίες του, είναι ερωτικού και κατά μερικούς πορνογραφικού περιεχομένου. Μεταξύ των βιβλίων του είναι και το συναισθηματικό ταξίδι (1971), Συναισθηματικό ταξίδι «1972-1992» που είναι ένα ημερολόγιο της ζωής με τη γυναίκα του Γιόκο μέχρι που πέθανε από καρκίνο των ωοθηκών το 1990.
Ο Araki διαγνώστηκε με καρκίνο του προστάτη το 2008, και από τότε έχει υποβληθεί σε χειρουργική επέμβαση η οποία αφαίρεσε με επιτυχία τον όγκο. Τον Οκτώβριο του 2013, ο Araki έχασε την όραση στο δεξί μάτι του. Την ώρα που τεχνοκριτικοί, αυτόκλητοι υπερασπιστές του, επέμεναν πως η δουλειά του είναι τέχνη κι όχι πορνό ο ίδιος δηλώνει στην Daily Telegraph με γενναιότητα: «Κάθε δουλειά μου έχει πορνογραφικά στοιχεία. Αλλιώς θα ήταν απλώς ερωτική τέχνη που είναι καθαρή, διανοουμενίστικη και βαρετή. Τη βελτιώνω βάζοντας λίγη βρωμιά. Σ' όλους αρέσει η βρωμιά.» Ευτυχώς όμως, κανείς δεν είναι μονοδιάστατος. Ο Αράκι δεν αρκείται στις χαρακτηριστικές (και κερδοφόρες) γυμνές εικόνες του: λατρεύει να φωτογραφίζει μικρά παιδιά, τοπία του Τόκυο, μέχρι και τρόφιμα. Είναι ο αφοσιωμένος σύζυγος που αιχμαλωτίζει την αύρα της γυναίκας του και θρηνεί την απώλειά της. Οι αναπάντεχες συναντήσεις και το αναποδογύρισμα των στερεοτύπων, είναι πολύ καλές καλλιτεχνικές κινήσεις. Δεν είναι σπάνιο για φωτογράφους που αποτύπωσαν με ειλικρίνεια την ανθρώπινη σεξουαλικότητα ή και τη βία να ξεφεύγουν απ' το αναγνωρισμένο τους ύφος φτιάχνοντας εικόνες διαφορετικές και (φαινομενικά) πιο αθώες. Όπως φαίνεται, ο Αράκι εμπνέεται από τα σύννεφά του και στη συλλογή των ονειρικών Skyscapes (1991), κοιτά προς τον ουρανό, με μια μακάρια γιαπωνέζικη σοφία. Πάντως η ευαισθησία του συνυπήρχε ανέκαθεν με τα διάσημα πορνογραφικά του στοιχεία. Η συνάντηση με το γιαπωνέζικο πολιτισμό πάντα έκρυβε μικρά και μεγάλα σοκ. Αυτά συμπυκνώνονται (ή και μεγεθύνονται) στις φωτογραφίες του Νομπουγιόσι Αράκι. Οι φωτογραφίες του προκαλούν σοκ συχνά και στην ίδια τη χώρα του. Η σεμνότυφη αστυνομία τής Ιαπωνίας τον κυνήγησε ανελέητα αλλά ο μύθος λέει πως κάποτε αστυνομικοί που προχώρησαν στην κατάσχεση φωτογραφιών του, πήραν τελικά τις φωτογραφίες σπίτια τους. Φυσικά δεν παύει να είναι και ο ιδιοφυής προβοκάτορας που με κάθε σκληρή του εικόνα αποκαλύπτει πλήθη εξωτικών εμπειριών και αλλόκοτων αισθήσεων. Οι γυμνές γυναίκες του Αράκι είναι ταυτόχρονα θηράματα και κυνηγοί. Μπορεί μεν να είναι αλυσοδεμένες και να μοιάζουν ανυπεράσπιστες (και κάπως χολωμένες), όμως στην πραγματικότητα κάνουν ουρές για να φωτογραφηθούν. Η δύναμη που εκπέμπουν τα βασανισμένα κορμιά τους και η περήφανη απόφασή τους να εκτεθούν είναι τελικά το πιο σοκαριστικό στοιχείο των φωτογραφιών. Πέρα όμως από τους συμβολισμούς και την αποενοχοποιητική συναίνεση των μοντέλων, οι εικόνες δεν παύουν να απεικονίζουν γυμνές γυναίκες που βασανίζονται (για την τέχνη). Ο Αράκι απαντάει απλά: «Το απολαμβάνουν όσο κι εγώ.» (Σημείωση: Στην Ανθολόγηση των φωτογραφιών δεν συμπεριελήφθηκαν έντονα αλυσοδεμένες γυναίκες) |