Γιάννης Ρίτσος (1909-1990)
Γιάννης Ρίτσος γεννήθηκε ποιητής. Η ποίηση για το Ρίτσο είναι όπως η αναπνοή. Δεν σκέφτεσαι για να αναπνεύσεις. Μοναχά αναπνέεις. Δεν θυμάμαι αλλά νομίζω ότι το παραπάνω είναι στίχος από ποίημα του. Από αυτή την άποψη η ποίηση είναι ένα δώρο που τού δόθηκε. Ένα δώρο που άλλοι ποιητές πρέπει να παλέψουν για να το κερδίσουν. Όλα βέβαια αυτά είναι σχηματικά.
Διάβασα σε ένα εισαγωγικό για το "Ένα σχεδίασμα βιογραφίας" τού Ρίτσου, τής Αγγελικής Κώττη, κάτι που μού άρεσε και το μεταφέρω: «Εσπούδασε την "ιστορία τού παρελθόντος και τού μέλλοντος στη σύγχρονη σχολή τού Αγώνα" και, μαζί, τούς ανθρώπους, τούς πόθους και τα πάθη τους. Εδήλωνε: απαρηγόρητος παρηγορητής του κόσμου»
Εν μέσω οικογενειακών δραμάτων, θανάτων και πολιτικών διωγμών (θάνατος τού αδελφού του και τής μητέρας του το 1921 από φυματίωση, ασθένεια τού ίδιου από την ίδια αρρώστια, νοσηλεία του στη Σωτηρία από το 1927-1930, ψυχική ασθένεια τής αγαπημένης του αδελφής Λούλας το 1937 και εγκλεισμός της στο ψυχιατρείο όπου από το 1932 νοσηλευόταν και ο πατέρας του, κατοχικά χρόνια, συμμετοχή όντας άρρωστος στο καλλιτεχνικό τμήμα τού ΕΑΜ, εξορίες μετά τον εμφύλιο σε Λήμνο , Μακρόνησο και Άϊ Στράτη, πάλι εξορία με το πραξικόπημα τού 1967 σε Γυάρο και Λέρο), εν μέσω λοιπόν εν συντομία όλων αυτών, ό Ρίτσος συνέθεσε ένα πλούσιο σε όγκο και ποιότητα έργο, πάνω σε όλες τις εκφάνσεις τής ανθρώπινης ύπαρξης: αγωνιστικό, πολιτικό, λυρικό, ερωτικό, γενικά υπαρξιακό.
Όπως γράφει ο ίδιος στο ποίημα του "Ανταπόδοση" για το καθήκον τού ποιητή:
«Πάλεψε με τις λέξεις, με το χρόνο, με τα πράγματα. Έδωσε θέση στην πεταλούδα, στο χαλίκι, στ’ αλογάκι τής Παναγίας,
στους ολονύχτιους στεναγμούς των άστρων, στη δροσοστάλα πού πέφτει άπ’ το ροδόφυλλο, στ’ άρρωστο αηδόνι, στις μεγάλες σημαίες, στο γαλάζιο, στο κόκκινο, στο κίτρινο. Πλούτισε τον κόσμο με μόχθο κι εγκαρτέρηση».
Έχουν διατυπωθεί κάποιες επιφυλάξεις για τον όγκο τού έργου του ή για την επικαιρικότητα κάποιων ποιημάτων εις βάρος τής ποιητικότητας. Κάποιες φορές, το πλούσιο ποιητικό ένστικτο και η ευκολία τής ποιητικής έκφρασης, λειτουργούν και κατ᾿ αντίστροφο τρόπο υπονομεύοντας το ποίημα, εκεί που χρειάζεται πύκνωση τού ποιητικού υλικού και αφαίρεση, για να αγγίξεις τον ποιητικό πυρήνα.
Ο Σεφέρης στις "Δοκιμές" γράφει αναφερόμενος στον Παλαμά: «όταν ξεσπάσουν τα νερά και γίνουν καταρράχτες, δεν κατεβάζουν μόνο μενεξέδες κι αγριολούλουδα, κατεβάζουν και πέτρες και "κοτρόνια", όπως έλεγε ένας φίλος που δεν αγαπούσε τον ποιητή. Ο Παλαμάς είναι πολλά πράγματα». Θα μπορούσε κάποιος να πει κάτι αντίστοιχο για τον Ρίτσο.
Θα μπορούσε επίσης ο Ρίτσος να ελεγχθεί και για την ιδεολογική πολιτική του σταθερότητα, και τη θέση από την οποία δεν αποστασιοποιήθηκε ούτε κατ ελάχιστον. Και όμως υπήρξαν τόσα γεγονότα, που δεν μπορούσες να έχεις άλλοθι ότι δεν ήξερες. Αναφέρω μόνο την Άνοιξη τής Πράγας και την συντριβή της από τα Σοβιετικά τανκς, και όλη την ιδεολογική αντιπαράθεση μέσα στους κόλπους τής Αριστεράς η οποία οδήγησε στην διάσπαση του ΚΚΕ.
Αλλά ας μείνουμε στην ποίηση, και ο Ρίτσος υπήρξε μια ποιητική βρυσομάνα.
Διάβασα σε ένα εισαγωγικό για το "Ένα σχεδίασμα βιογραφίας" τού Ρίτσου, τής Αγγελικής Κώττη, κάτι που μού άρεσε και το μεταφέρω: «Εσπούδασε την "ιστορία τού παρελθόντος και τού μέλλοντος στη σύγχρονη σχολή τού Αγώνα" και, μαζί, τούς ανθρώπους, τούς πόθους και τα πάθη τους. Εδήλωνε: απαρηγόρητος παρηγορητής του κόσμου»
Εν μέσω οικογενειακών δραμάτων, θανάτων και πολιτικών διωγμών (θάνατος τού αδελφού του και τής μητέρας του το 1921 από φυματίωση, ασθένεια τού ίδιου από την ίδια αρρώστια, νοσηλεία του στη Σωτηρία από το 1927-1930, ψυχική ασθένεια τής αγαπημένης του αδελφής Λούλας το 1937 και εγκλεισμός της στο ψυχιατρείο όπου από το 1932 νοσηλευόταν και ο πατέρας του, κατοχικά χρόνια, συμμετοχή όντας άρρωστος στο καλλιτεχνικό τμήμα τού ΕΑΜ, εξορίες μετά τον εμφύλιο σε Λήμνο , Μακρόνησο και Άϊ Στράτη, πάλι εξορία με το πραξικόπημα τού 1967 σε Γυάρο και Λέρο), εν μέσω λοιπόν εν συντομία όλων αυτών, ό Ρίτσος συνέθεσε ένα πλούσιο σε όγκο και ποιότητα έργο, πάνω σε όλες τις εκφάνσεις τής ανθρώπινης ύπαρξης: αγωνιστικό, πολιτικό, λυρικό, ερωτικό, γενικά υπαρξιακό.
Όπως γράφει ο ίδιος στο ποίημα του "Ανταπόδοση" για το καθήκον τού ποιητή:
«Πάλεψε με τις λέξεις, με το χρόνο, με τα πράγματα. Έδωσε θέση στην πεταλούδα, στο χαλίκι, στ’ αλογάκι τής Παναγίας,
στους ολονύχτιους στεναγμούς των άστρων, στη δροσοστάλα πού πέφτει άπ’ το ροδόφυλλο, στ’ άρρωστο αηδόνι, στις μεγάλες σημαίες, στο γαλάζιο, στο κόκκινο, στο κίτρινο. Πλούτισε τον κόσμο με μόχθο κι εγκαρτέρηση».
Έχουν διατυπωθεί κάποιες επιφυλάξεις για τον όγκο τού έργου του ή για την επικαιρικότητα κάποιων ποιημάτων εις βάρος τής ποιητικότητας. Κάποιες φορές, το πλούσιο ποιητικό ένστικτο και η ευκολία τής ποιητικής έκφρασης, λειτουργούν και κατ᾿ αντίστροφο τρόπο υπονομεύοντας το ποίημα, εκεί που χρειάζεται πύκνωση τού ποιητικού υλικού και αφαίρεση, για να αγγίξεις τον ποιητικό πυρήνα.
Ο Σεφέρης στις "Δοκιμές" γράφει αναφερόμενος στον Παλαμά: «όταν ξεσπάσουν τα νερά και γίνουν καταρράχτες, δεν κατεβάζουν μόνο μενεξέδες κι αγριολούλουδα, κατεβάζουν και πέτρες και "κοτρόνια", όπως έλεγε ένας φίλος που δεν αγαπούσε τον ποιητή. Ο Παλαμάς είναι πολλά πράγματα». Θα μπορούσε κάποιος να πει κάτι αντίστοιχο για τον Ρίτσο.
Θα μπορούσε επίσης ο Ρίτσος να ελεγχθεί και για την ιδεολογική πολιτική του σταθερότητα, και τη θέση από την οποία δεν αποστασιοποιήθηκε ούτε κατ ελάχιστον. Και όμως υπήρξαν τόσα γεγονότα, που δεν μπορούσες να έχεις άλλοθι ότι δεν ήξερες. Αναφέρω μόνο την Άνοιξη τής Πράγας και την συντριβή της από τα Σοβιετικά τανκς, και όλη την ιδεολογική αντιπαράθεση μέσα στους κόλπους τής Αριστεράς η οποία οδήγησε στην διάσπαση του ΚΚΕ.
Αλλά ας μείνουμε στην ποίηση, και ο Ρίτσος υπήρξε μια ποιητική βρυσομάνα.